çoklu Zeka İle Ders Planı adlı doküman sinifogretmeniyiz.biz sitemizin
kategorisinde yer almaktadır. Bu kategoride
dosyasına benzeyen başka dokümanlar dabulabilirsiniz. Bu kategori de ilkokul 1.sınıf, 2.sınıf, 3.sınıf, 4.sınıf ve ortaokul 5.sınıf, 6.sınıf, 7.sınıf, 8.sınıf dosya ve dokümanlarına ulaşabilirsiniz.
Dosyayı indirmek için aşağıdaki hemen indir bağlantısına tıklamanız yeterlidir.
�OKLU ZEKA �LE DERS PLANLAMA
�oklu zeka kuram�na dayal� olarak ders plan� haz�rlarken a�a��daki kurallara uyulmal�d�r.
�zel hedef ya da konunun belirlenmesi : Bu a�amada y�ll�k ya da bireysel ��retim planlar�nda oldu�u gibi e�itim program� i�in hedef belirleme s�z konusudur. Hedefin a��k, anla��l�r ve net olmas� gerekir.
Anahtar �oklu zeka sorular�n�n sorulmas� : Hedefi ger�ekle�tirmek �zere zeka t�rlerinin nas�l kullan�labilece�ini belirlemek i�in her bir zeka ile ilgili sorular sorulur.
Olas�l�klar�n d���n�lmesi : Hedefe ula�mada her bir zeka ile ilgili olarak neler yap�labilece�i d���n�lerek s�n�fa hangi y�ntem, teknik ve ��retim materyallerinin kullan�labilece�i tasarlan�r.
Beyin f�rt�nas� : �oklu zeka planlama sayfalar� kullanarak her bir zeka i�in kullan�labilecek ��retim yakla��mlar�, beyin f�rt�nas� kural�nca akla gelen her �ey yaz�larak listelenir. Her bir zeka i�in 20-30 fikir bulunmaya �al���l�r. ��retmenlerin yapaca�� grup �al��malar� daha g�d�leyici olabilir.
Uygun etkinliklerin se�ilmesi : Planlama sayfas� tan�mland���nda e�itim hedefine uygun yakla��mlar daire i�ine al�narak se�ilir.Tamamlanm�� bir �oklu planlama sayfas� a�a��da g�r�lmektedir.
MANTIK-MATEMAT�K
* Noktalama i�aretinin
mant���n� tart��ma.
* Noktalama i�areti yerine
gelecek say�lar� bulma.
* G�revleri s�ralama. UZAMSAL
D�L * Renkli kodlama
* S�zel a��klama * Resim yapma
* Kendi c�mlelerini yazma
* Noktalama i�aretsiz HEDEF
metinler Noktalama M�Z�KAL
��aretlerinin g�revi * Noktalama i�areti i�in m�zikal
bellek destekleyiciler.
* M�zikal noktalama i�areti
SOSYAL BEDENSEL
* S�n�fa noktalama i�areti ile * Noktalama i�areti ile ilgili s�n�f
ilgili rol da��tma. oyunu.
* Grupla kart oyunlar� �ZED�N�K * Noktalama i�aretini oynama
* Sosyal oyunlar “ E�er bir noktalama i�areti olsayd�n�z…..” * ��rencilerin s�rtlar�na noktalama
i�aretleri �izme
�ekil: �oklu Zeka Kuram�nda planlama sorunlar�
A�amal� –s�ral� ders plan�n�n haz�rlanmas�: Se�ilen yakla��mlar kullan�larak hedef ile ders ya da �nite plan� haz�rlanabilir. Planlama 1-2 haftal�k da yap�labilir.
Plan�n uygulanmas� : Gerekli materyaller haz�rland�ktan sonra plan uygulan�r. Uygulama s�ras�nda olabilecek de�i�ikliklere g�re gerekli d�zeltmeler yap�labilir. Buna benzer olarak ��retimde zeka alanlar�n� kullanmak �zere ��renme merkezleri de kurulabilir. Edinbrough �niversitesi Miller ara�t�rma –��renme merkezinde 7-8 ya� grubu ��rencileri i�in i�inde s�zc�k oyunlar� ,pek �ok kitap,s�zl�k ve g�rsel materyaller bulunan dil merkezi haz�rlanm��t�r.Buna benzer olarak mant�ksal/ matematiksel zeka merkezinde deney ara�lar�, Legolar, di�li tak�mlar� ve matematik-fen ile ilgili ara� –gere�ler; m�ziksel zeka merkezinde teyp, kasetler,Cd’ler,��retmen e�li�inde kullan�lacak org, nota ka��tlar�,basit enstr�manlar; bedensel zeka merkezinde ��rencilerin m�zikle hareket edebilecekleri bu ortamda kuklalar, dramalar i�in kost�mler; sessiz bir k��ede �zed�n�k merkezinde ��rencilerin d�� ortamdan soyutlanarak yaln�z �al��abilmeleri i�in kulakl�klar; Sosyal zeka merkezinde satran�, mastermind gibi oyunlar, birlikte oynanabilecek oyuncaklar;Uzamsal zeka (sanat) merkezinde �ok renkli ka��t ve kartonlar, boyalar, yap��t�r�c� makas, renkli tebe�ir, kil,pamuk, iplik, boncuk gibi malzemeler bulunmaktad�r. Bu �ekilde merkezlerin haz�rlanmas� zaman ve maddi olanaklar gerektirmektedir. Ancak bu merkezlerde kullan�lacak malzemeler �ok pahal� ve bulunmaz maddeler de�ildir. Pek �o�u s�n�f ortam�nda halihaz�rda kullan�lan materyallerdir. Aile i�birli�i ile de elde edilebilirler.
Her zeka t�r� i�in haz�rlanacak ��retim men�leri ile etkin ��renme olana�� sa�lanabilir.��retim men�leri ��retmenlere her zeka t�r�n� geli�tirmek i�in hangi etkinliklere yer vermeleri konusunda bir fikir vermektedir. Bu men�ler i�in �rnekler a�a��da sunulmu�tur.
S�ZEL /D�LB�L�MSEL MEN�
………a��klamak i�in �yk� anlat�m�n� kullanma.
………konusunda bir tart��ma olu�turma.
………hakk�nda �iir,masal,efsane,k�sa oyun ve gazete makaleleri yazma.
K�sa bir hikaye ya da roman� …………. ile ili�kilendirme.
……….konusunda sunu yapma.
……….konusunda s�n�f tart��mas� yaratma.
……….konusunda talk-show ,radyo program� yapma.
……….konusunda b�lten,kitap��k ya da s�zl�k yazma.
……….slogan yaratma.
……….konusunda bant kaydetme.
……….konusunda ………ile g�r��me yapma.
……….konusunda……….’e mektup yazma.
……….konusunda not alma.
……….konusunda dersi dinleme.
……….kitap okuma.
……….yazmak i�in teknolojiyi kullanma..
Di�er se�enekleriniz.
MANTIKSAL / MATEMAT�KSEL MEN�
……….i�in hikaye problemler yaratma.
……….y� matematiksel bir denkleme d�n��t�rme.
……….konusunda zaman �eridini yaratma.
……….konusunda bir deney tasarlama ve yapma.
……….konusunda strateji oyunu kurma.
……….konusunda a��klamak i�in Venn diyagram� kullanma.
……….g�stermek i�in k�yas olu�turma.
……….konusunu a��klamak i�in anoloji olu�turma.
……….i�in……d���nme becerilerini kullanma.
……….i�in �ifre tasarlama.
……….konusundaki olgular� s�n�flama.
……….konusunda simetri ya da �r�nt�leri betimleme.
Yukar�daki etkinlikleri ger�ekle�tirmek i�in teknolojiyi se�me ve kullanma. Di�er se�enekleriniz.
BEDENSEL- DUYUDEV�N�MSEL MEN�
……….konusunda rol yapma ya da simule etme.
……….a��klamak i�in hareket ya da hareketler zinciri yaratmak.
……….konusunda dans kareografisi yaratma.
……….konusunda tahta ve yer oyunlar� yaratma.
……….i�in g�rev ya da bulmaca kartlar� yapma.
Bir …...in�a etme ya da yap�land�rma.
……….konusunda bir gezi planlama ya da kat�lma.
……..konusunda g�steri yapmak i�in bedensel olarak e�itilmi� bir ki�inin niteliklerini kullanma.
…….i�in s�rek av� tasarlama.
…….n�n modelini yapma.
…….nda g�steri yapmak i�in elle yap�lm�� materyaller kullanma.
…….i�in bir �r�n tasarlama.
Yukar�daki etkinlikleri ger�ekle�tirmek i�in teknolojiyi se�me ve kullanma.
Di�er se�enekleriniz.
G�RSEL/UZAMSAL MEN�
……konusunda tablo ,harita,k�me ya da grafik kullanma.
……konusunda slayt g�sterisi,video ve foto�raf alb�m� yaratma.
……konusunda poster,ilan tahtas� ya da duvar resimleri tasarlama.
……y� ��renmek i�in bellek sistemini kullanma.
……konusunda sanat yap�t� yaratma.
……konusunda mimari �izimler yaratma.
……konusunda reklam ya da ilan d�zenleme.
……n� ebat ve �eklini de�i�tirme.
……s�recini renklerle �ifrelendirme.
……konusunda tahta ve yer oyunlar� yaratma.
……y� resimlerle �rnekleme,�izme,boyama,heykelini yapma veya in�a etme.
……y� ��retmek i�in tepeg�z kullanma.
Yukar�daki etkinlikleri ger�ekle�tirmek i�in teknolojiyi se�me ve kullanma.
Di�er se�enekleriniz.
M�Z�KAL/R�TM�K MEN�
…..konusunda uygun bir m�zik e�li�inde sunu yapma.
…..konusunda �ark� s�z� yazma.
…..konusunu a��klayan �ark� ya da rap s�yleme.
…..konusunda ritmik �r�nt�leri belirleme.
�ark� s�zlerini………konusuyla ili�kilendirme.
�ark� m�zi�inin ……konusuyla benzerli�ini bulma.
…..konusunda k�sa bir ders m�zi�i sunma.
…..konusunu canland�rmak i�in bir m�zik aleti yapma ve kullanma.
…..konusunda ��renmeyi geli�tirmek i�in m�zik kullanma.
…..konusunda �ark�lar� toplama ve sunma.
…..konusunu a��klamak i�in bir �ark� ya da m�zik bestesinin sonuna yeni bir b�l�m ekleme.
…..konusunun resmini yapmak i�in bir m�zik kolaj� yaratmak.
Yukar�daki etkinlikleri ger�ekle�tirmek i�in m�zik teknolojisini se�me ve kullanma.
Di�er se�enekleriniz.
SOSYAL/B�REYLERARASI MEN�
……konusunu a��klamak i�in toplant� d�zenleme.
……konusunda s�ra arkada�lar�yla “ y�ksek sesle d���nerek problem ��zme tekni�i “ kullanma.
……konusunda �oklu bak�� a��s�n� g�steren rol yapma.
……konusunu a��klamak i�in bir �rg�t ya da grupta yer alma.
……konusunu ��renmek i�in …….. sosyal becerileri isteyerek kullanma.
……konusunu a��klamak i�in hizmet projesinde yer almak.
……konusunda birine bir �ey ��retme.
……konusunu ba�armak i�in ufak bir grupla i�birli�i i�inde kurallar� ve
a�amalar� planlama.
……konusu ile ilgili yerel ya da genel bir sorunun ��z�m�ne yard�m etme.
……konusunda d�n�t verme ve almay� uygulama.
……konusunu ba�armak i�in g��l� oldu�unuz zekalardan birini kullanarak
grup i�inde bir rol� �zerine alma.
……konusunda ……..eri�mek i�in telekom�nikasyon program� kullanma.
Di�er se�enekleriniz.
�ZE D�N�K/B�REYSEL MEN�
……konusunda ba�ar�yla tamamlaman�za yard�mc� olacak niteliklerinizi betimleme.
……konusu i�in ki�isel bir analoji yaratma.
……konusunda bir hedef ortaya koyma ve bu hedefi takip etme.
……konusunda ne hissetti�inizi betimleme.
……konusunda ki�isel felsefenizi a��klama.
……konusunda ki�isel de�er yarg�lar�n�zdan birini a��klama.
……konusunda kendi kendini y�nlendirme ile ��renmeyi kullanma.
……konusunda gazete makalesi yazma.
……konusunu �al���rken alg�lad���n�z amac� a��klama.
……konusundaki �abalar�n�za ili�kin d�n�t alma.
……g�nl�k tutma.
……ev �devi geli�tirme.
Di�er se�enekleriniz.
��retmenler, en �ok hangi �ekilde ��retmek istedikleri konusunda ��rencilerin g�r���ne de ba�vurabilirler. S�n�ftaki derslere �e�itlilik katmak i�in “��retim Men�s�” geni� bir e�itim repertuar� sa�lamaktad�r.
Campbell’a (l997) g�re, ��retmenler bu men�leri farkl� �ekillerde kullanabilirler.
��rencilere, men�lerin kopyalar�n� vererek, s�n�f i�i ��renmede kendi yollar�n� se�melerini ister. B�ylece ��retmen �ok modelli ��retim sorumlulu�undan kurtulup, ��rencinin daha nitelikli �ekilde s�n�f i�i etkinliklere kat�l�m�n� sa�lar.
Kimi ��retmenler bu men�leri ev �devi olarak kullan�rlar. O haftaki ev �devini m�zik men�s�nden vererek, m�zik men�s�ndeki etkinliklere g�re �devlerini yapmalar�n� ister.
��renciler �devlerini m�zik men�s�ne g�re haz�rlayarak getirirler. Daha sonraki haftalarda da farkl� men�lerden �devler vererek yedi hafta sonunda t�m zeka men�leri kullan�lm�� olur. ��retmen, ��rencilerinden en be�endikleri ev �devi stratejilerini belirlemelerini ister. B�ylece ��rencilerin hem g��l� yanlar� ortaya ��kar�lm�� olur, hem de ��rencilerin risk almaya haz�r olduklar� belirlenmi� olur.
��retmenler, bu men�leri de�erlendirme ama�l� kullan�rlar. De�erlendirme �l��tleri, bilgi ve beceriler i�in a��k�a belirlendi�i s�rece ��renciler kendi ba�ar�lar�n� tablolar, hareket zinciri, rol yapma ya da orijinal �ark�larla ifade edebilirler. Men�ler ister ��retim, ister de�erlendirme, isterse de ev �devi ama�l� olarak kullan�ls�n bu yedi zeka hem e�itim hem de ger�ek ya�am i�in �ok etkili problem ��zme stratejileridir.
Campbell, �oklu zekaya ��retim modeli olarak yakla�t���nda,ger�ek�i beklentiler i�inde olunmas� gerekti�ini, �rne�in; 40 dk.l�k bir derste �lk��retim Okulu 2. kademe ��retmeni i�in bu yedi zekan�n tek bir derste ele al�nmas� imkans�z g�r�lmektedir. Daha �ok bu ��retmen i�in her bir zekadan bir stratejinin iki haftal�k bir zaman dilimi i�erisinde ele al�nmas� uygun olabilir. S�n�f ��retmenleri 32 g�nl�k bir zaman dilimi i�inde yedi zekay� s�n�f i�i etkinliklerle b�t�nle�tirebilir.
�oklu Zeka Kuram�n�n s�n�f i�i uygulamalarda dikkat edilmesi gereken temel noktalar �u �ekilde �zetlenebilir:
� ��retmenler b�t�n zekalara e�it derecede �nem vermelidir.
� ��retmenler materyal sunumunda t�m zekalar� geli�tirici ya da t�m zekalar� kullanmaya y�nelik faaliyetler haz�rlamal�d�r.
� Bu durum sadece ��renmeyi sa�lamakla kalmaz,��retmeni de ayn� konuyu de�i�ik ve yarat�c� faaliyetler d�zenleyerek ��retmeyi de g�d�leyebilir. Bu �ekilde ��renilen bir konu daha iyi anla��labilir.
� Herkes 7 zeka ile do�ar ancak ne yaz�k ki ��renciler s�n�fa farkl� zekalar� geli�mi� halde gelirler. Her �ocuk kendi zihinsel g�� ve zay�fl�klar�yla ��renme ortam�na kat�l�r.
Kaynak: “��retme Sanat�” Prof .Dr. �zcan DEM�REL
Haz�rlayan: Mehmet �ZCAN – �lk��retim M�fetti�i/MAN�SA
http://www.sinifogretmeniyiz.biz