çoklu Zeka Kuramı (Gardner) adlı doküman sinifogretmeniyiz.biz sitemizin
kategorisinde yer almaktadır. Bu kategoride
dosyasına benzeyen başka dokümanlar dabulabilirsiniz. Bu kategori de ilkokul 1.sınıf, 2.sınıf, 3.sınıf, 4.sınıf ve ortaokul 5.sınıf, 6.sınıf, 7.sınıf, 8.sınıf dosya ve dokümanlarına ulaşabilirsiniz.
Dosyayı indirmek için aşağıdaki hemen indir bağlantısına tıklamanız yeterlidir.
ÇOKLU ZEKA KURAMI (GARDNER)
Önceleri -do�u�tan geldi�ine inan�lan- belli bir zekâ ile do�up ya�am�n� onunla sürdürme görü�ü hakimken günümüzde, insan Zekâs�n�n s�n�rlar� “neyin mümkün olabilece�i” hakk�ndaki inançlar�m�zla ilgilidir. Hemen hemen her ya� ve yetenek düzeyindeki bireyin zihinsel fonksiyonlar� geli�tirilebilmektedir. Asl�nda fark�nda olmaks�z�n kulland���m�z Zekâm�z�n düzeyini, bili� ve alg�lama yeteneklerimizin nas�l harekete geçirilece�ini ke�federek geli�tirmeyi ö�renebiliriz.
Bir problemle kar��la��ld���nda Zekâm�z, de�i�ik problem çözme yollar� arar ve bu s�rada bütünle�ik bir uyum içerisinde çal���r, sonuç olarak da bizi do�al sonuca yada ba�ka bir deyi�le bizi problemin çözümüne ula�t�r�r. Dünyan�n her yerinde insan, bu yollar� nas�l kendi kendine bilmekte, ö�renmekte ve anlayabilmektedir? ��te bu soru, ara�t�rmac�lar� insan Zekâs�n�n do�as�n�, gizil yönlerini ve s�n�rlar�n� ara�t�rmaya yöneltmi�tir.
Harvard Üniversitesi profesörlerinden Gardner'�n, proje yöneticisi olarak üzerinde çal��t��� bir ara�t�rma olan Proje S�f�r'�n (Project Zero) sonucunda "Çoklu Zeka Kuram�" ortaya ç�km��t�r. Kuram�n geli�tirilmesi esnas�nda, bir nöropsikolog ve e�itim profesörü olan Gardner, dahilerle ve üstün yetenekli ki�ilerle, beyninde hasar olan hastalarla, otistiklerle, normal çocuk ve yeti�kinlerle, farkl� dallar�n uzmanlar�yla ve farkl� kültürlerdeki ki�ilerle yap�lm�� çal��malardan elde edilen bulgular� incelemi�tir (Co�kungönüllü,1998;31). Gardner (1983) “Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences” adl� eserinde
zekan�n, iki de�il en az yedi yönü oldu�unu savunmu�tur. �nsanlar�n klasik zeka anlay���nda oldu�u gibi sadece matematik ve dilde ba�ar� gösterdikleri zaman zeki say�lmalar�n�n aksine; müzikte, sporda, dansta, ileti�imde, resimde kendini gösterenlerin ve kendini iyi tan�yanlar�n da zeki oldu�unu iddia etmi�tir.
Daha sonra ise Checkley’in Gardner ile yapt��� bir görü�mede, Gardner sekizinci bir zeka alan�n�n varl���ndan bahsetmi� ve 1999 da yay�mlad��� “Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21.Century” adl� eserinde bu yeni zeka alan�n� da kapsayacak �ekilde yeniden formüle etmi�tir (Saban,2001:6). Gardner, zekay� problem çözme ve bir ya da birden fazla kültür ortam�nda de�er verilen yeni ürünler yaratma becerisi olarak tan�mlamaktad�r. Zekan�n akademik ba�ar�y� tahmin etmeye yarayan, k�sa sorulara verilen k�sa cevaplardan çok daha fazla bir �ey oldu�unu belirtmi�tir. Zekay� geleneksel anlay��tan çok farkl� olarak; zeka alanlar�ndan bahsetmi� ve her insan�n birden fazla zeka alan�na sahip olmas� �eklinde tan�mlam��t�r (Gardner,1983:60, Armstrong, 2000:1-2).
Çoklu zeka kuram�na göre bu sekiz tür zeka e�it de�erdedir. Biri di�erine göre daha de�erli de�ildir. Ancak bir veya birkaç zeka di�erlerine nazaran daha fazla geli�mi� olabilir. Örne�in dünyaca ünlü bir müzisyen olan Mozart IQ (Intelligence Quoite) gibi yaln�zca sözel-dil zekas� ile mant�k-matematik zekay� ölçen bir testte ba�ar�s�z olabilir. Ancak bu durum onun geri zekal� oldu�unu göstermez. Çünkü Mozart'da müziksel zeka di�er zekalara göre ön plandad�r ve bu durum onu ünlü bir müzisyen yapm��t�r. Kurama göre bireylerde tüm zekalar az ya da çok geli�mi�tir. Önemli olan az geli�me göstermi� zekalar�, ön planda olan zekalar� kullanarak geli�tirmektir. Ne var ki, 20. yüzy�l bat� kültüründe ve ülkemizde dil ve matematik becerilerini etkili kullanmay� gerektiren zekalara de�er verilmi�ken, di�er zeka türlerini etkili kullanabilen yetenekli bireyler hep ihmal edilmi� ve hatta onlara geri zekal� gözüyle bak�lm��t�r.
Howard Gardner’in "Frames of mind" (1983), Multiple Intelligences: The Theory in Practice (1993) ve Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21.Century (1999) adl� eserlerinde bahsetti�i sekiz zeka alan� �unlard�r:
1- Sözel-Dilsel Zeka (Verbal-Linguistic)
Sözel/dilsel Zekâ; �iir, mizah, hikaye anlatma, gramer, mecazlar, te�bihler, soyut ve simgesel dü�ünme, kavram olu�turma ve kelime yazma gibi karma��k olas�l�klar� içeren dil üretim sorumlulu�udur. �nsan�n sözel/dilsel Zekâs�, konu�ulan kelimenin, okunan �iirin, yaz�lan yada tart���lan fikir veya dü�üncelerin fark�ndad�r.
Bu Zekâ türünde geli�mi� insanlar okuma, yazma, konu�ma ve tart��ma gibi konularda ba�ar�l�d�rlar ve �iir, mizah, hikaye anlatma, tart��ma ve yarat�c� yaz�m konular�nda da isteklidirler.
Bu Zekây� harekete geçirmek için:
Ho�land���n�z bir hikayeyi okuyun ve hikayenin sonunu kendiniz getirin
Birilerinin kendi fikirleri hakk�ndaki aç�klamalar�n� dinleyin ve onlarla bir tart��maya girin.
Her gün, yeni ve ilginç bir kelimenin anlam�n� ö�renin ve onu kullanmaya çal���n.
Sizi en çok ilgilendiren ve heyecanland�ran bir konuda, bir söylev yap�n.
Bir dergiye abone olun yada günlük olaylardan izlenimlerinizi bir günlü�e yaz�n.
2- Matematiksel Zeka (Logical-Mathematical)
Mant�ksal/matematiksel Zekâ, bize ço�u kez “bilimsel dü�ünme” ya da tümdengelimci dü�ünmeyi ça�r��t�r�r. Bunun yan�s�ra tümevar�mc� dü�ünme sürecide ayn� �ekilde kar���kt�r. Tümevar�mc� dü�ünme, objektif gözlemler yapma ve incelenen verilerden bir sonuç ç�karma, yarg�ya varma ve hipotez kurma yetene�idir. Tümdengelimci dü�ünme, genel bir durumu, onun bütününe bakarak gözleme ve anlama yetene�idir. Mant�ksal/matematiksel Zekâ, problem çözme veya yeni bir �eyin do�rulu�unun tart���ld��� durumlarda harekete geçer. Bu Zekâ, kavramlar� tan�ma, say�lar ve geometrik �ekiller gibi soyut sembollerle çal��ma, bilginin belirgin parçalar� aras�nda ili�kiler kurma ve/veya bu parçalar aras�ndaki farkl� ba��nt�lar� görme kapasiteleri gerektirir.
Bu Zekâ türünde geli�mi� olan insanlar, nesneleri tan�mlamada, analiz etmede ve matematik/bilim gibi konularda problem çözmede ba�ar�l�d�rlar ve benzer �eyleri e�le�tirme, kar���k resimlerden �ekil ç�karma, matematik, bilim, bulmaca ve problem çözme gibi konulardan ho�lan�rlar.
Bu Zekây� harekete geçirmek için:
Hobinizin 4 ana noktas�n� belirleyin ve bu ana noktalar�n herbiri alt�nda 4 alt ba�l�k ve bu alt ba�l�klar�n her birinin alt�nda da 4 alt nokta daha olu�turun.
�ki nesneyi k�yaslama ve kar��la�t�rma yoluyla çözümsel dü�ünme egzersizleri yap�n. Örne�in bir daktilo ve bilgisayar�n kendine has 4 tipik özelli�ini ve sonra da bu iki nesnenin ortak 4 tipik özelli�ini bulun.
Genelde saçma oldu�u dü�ünülen baz� konularda, gerekçeleri ile ikna edici bir aç�klama yap�n. Örne�in futbolu basketbol topuyla oynaman�n yararlar�.
“Bilimsel yöntem” kullan�m� gerektiren bir projede yer al�n. E�er bir a�ç� de�ilseniz yemek yapmaya, tarifin en ba��ndan ba�lay�n.
Sözel/dilsel Zekâ ve mant�ksal/matematiksel Zekâ biçimleri, günümüzde tüm Zekâ testleri, standart ba�ar� testleri ve bat� e�itim sisteminde kullan�lan kolej giri� s�navlar� için temeldir.
3- Bedensel-Kinestetik Zeka (Bodily-Kinesthetic)
Bedensel/devinduyusal Zekâ, duygular�n�, vücudu kullanarak (dans ve vücut dili gibi), bir oyun oynayarak (spor yapma gibi) ya da yeni bir ürün yaratarak (dü�ünerek bir icat yapma) ifade etme yetene�idir. E�itimin önemli bir bölümünde yaparak ö�renme, uzun zamand�r kabul görmektedir. Vücutlar�m�z çok ak�ll�d�rlar. Öte yandan onlar dü�ündü�ümüz �eylerin yap�l�r ya da yap�lamaz oldu�unu bilirler. Örne�in size bir parça ka��t verilir ve parmaklar�n�z� kullanmaks�z�n bunu daktiloya takman�z istenirse bunu yapabilir misiniz? Büyük olas�l�kla hay�r. Fakat parmaklar�n�z bunun yap�lamayaca��n� bilir.
Bu Zekâ türünde geli�mi� olan insanlar, spor yapmay� ve dans etmeyi severler. Bunu yan� s�ra ellerini iyi kullan�rlar, vücut kontrol ve koordinasyonunda ba�ar�l�d�rlar. Aktörler, palyaçolar ve pandomim oyuncular� gibi insanlar, insan ruhunu derinden etkilemek için vücudun kavrama, anlama ve ileti�im kurmadaki sonsuz olanaklar�n� en iyi �ekilde kullanan insanlard�r.
Bu Zekây� öne ç�karmak için:
Dramatik bir oyunda görev al�n; bir fikir, dü�ünce veya duyguyla ilgili bir rol yap�n. Güncel olaylar� yada modern bulu�lar� inceleyerek mimiklerle anlat�n (sessiz film oynamak gibi).
Fiziksel etkinlik ve fazla devinim gerektiren, yar��ma olmayan bir oyun oynay�n; örne�in, dü�ündüklerini el-kol hareketleriyle ifade eden bir grup içindeki insanlar�n isimlerini ö�renin.
Halk dans�, ko�ma, yüzme ve yürüme gibi fiziksel etkinlik gerektiren aktivitelere kat�l�n. Ruh halinizi de�i�tirmek ya da kar��la�t�rmak için farkl� yollardan yürümeyi deneyin.
Vücudun bildikleri ve fonksiyonlar�n�n nas�l oldu�unun daha da fark�na varmak için her gün yapt���n�z ve fiziksel güç gerektiren kar küreme, çim biçme, tabak y�kama ve arac�n�z� parketme gibi i�lerde dikkatlice kendinizi gözleyin.
4- Müziksel-Ritmik Zeka (Musical)
Bu Zekâ, ritmik ve tonal kavramlar� tan�ma ve kullanma ile çevreden gelen seslere, insan seslerine ve müzik aletlerine kar�� duyarl�l�k kapasitelerini içerir. Alfabede ö�rendiklerimizin bir ço�u bu Zekâ ve “A-B-C �ark�s�” sayesindedir. Biraz dü�ünün; stresliyken müzik sizi nas�l sakinle�tiriyor ya da s�k�lm��ken nas�l gayrete getiriyor veya daktilo yazarken ve egzersiz yaparken düzenli bir ritme ula�man�za nas�l yard�m ediyor. Müzik dini inançlar�m�z�n ve ulusal ba�lar�n güçlenmesinde, büyük kay�plar�n ifadesinde yada �iddetli sevinç durumlar�nda da kullan�lmaktad�r.
Bu Zekâ türünde geli�mi� olan insanlar, bir müzik aleti çalmaktan, m�r�ldanmaktan, �ark� bestelemek ve bunu seslendirmekten ho�lan�rlar.
Bu Zekây� çal��t�rmak için:
Ruh halinizi düzeltecek farkl� çe�it müzikler dinleyin; örne�in, stresli bir durumda veya öncesinde, -s�nav gibi- korku yaratan durumlarda gev�emek için, enstrümantal müzik çal�n.
Duygular�n�z� anlatmak için -du�ta bile!- �ark� söyleyin. Güncel bir melodi kullan�n ve ailenizle ilgili basit bir �ark� besteleyin.
M�r�ldanarak, kafan�z�n içinde de�i�ik titre�imler olu�turun; örne�in, her seferinde ünlü harflerden birini, de�i�ik yükseklikte ve kal�nl�kta kullan�n.
Do�adan farkl� sesleri içeren kasetler çal�n (deniz dalgalar�, bir �elale, rüzgar f�rt�nas� ve hayvan sesleri gibi). Kendinize do�an�n örüntüsünden ve ritminden ne ö�renebilece�inizi sorun.
5- Sosyal Zeka (�nterpersonal)
Ki�ileraras� Zekâ bir grup içinde i�birlikli çal��ma yetene�i gerektirir. Di�er insanlarla sözel ve sözsüz ileti�im kurma yetene�i gibi. Bu Zekâ insanlar aras�ndaki ilgi farklar�n� ortaya koyar. Örne�in ruh halleri, huylar�, yönelimleri ve amaçlar�ndaki z�tl�klar gibi. Bu Zekân�n daha ileri bir �ekli, kendini ba�kalar�n�n yerine koyma ve onlar�n niyet ve arzular�n� anlayabilmedir. Bir �ekli de ba�kalar�n�n duygu, korku, önsezi ve inançlar�yla özde�le�ebilmedir.
Bu Zekâ türünde çok geli�mi� olan insanlar, genellikle dan��manlar, ö�retmenler, terapistler, politikac�lar ve dini liderlerdir.
Bu Zekây� çal��t�rmak için:
Ba�ar�yla tamamlanmas� gereken bir proje için farkl� görevdeki güvenilir insanlarla bir araya gelin.(tak�m aktivitesi ya da komite çal��mas� gibi)
Bir ba�kas�n� derinden ve oldu�u gibi dinleme çal��mas� yap�n. Konu�an birini dinlerken genellikle “akl� kurcalayan” dü�üncelere engel olun ve sadece bir noktaya, onlar�n ne dedi�ine dikkat edin.
Bir kimsenin mimiklerinden -sözsüz ipuçlar�ndan- onun duygular�n� ve ne dü�ündü�ünü tahmin etmeye çal���n ve daha sonra tahmininizin do�rulu�unu kontrol edin.
Herhangi biriyle -konu�madan- ileti�im kurmak için farkl� yollar bulun. Örne�in yüz ifadeleriyle, vücut �ekilleriyle, jestlerle ve seslerle.
6- �çsel Zeka (�ntrarpersonal)
�çsel Zekâ, insan�n duygular�n�, duygusal tepki derecesini, dü�ünme sürecini (bili� bilgisi) tan�ma, kendini yans�tma ve öz benli�ini anlama yetisi ve önsezisi gibi kendi iç görünü�ünü bilmesidir. Ba�ka bir deyi�le içsel Zekâ, bizim kendi bilincimizin fark�nda olmam�za, kendi kendimizi tan�mam�za olanak sa�lar; bu, bizim kendimize dönme ve kendimizi izleme a�amas�d�r. Bizim kendi ki�ili�imiz ve kendimizi a�ma yetene�imiz, içsel Zekâm�z�n i�leyen k�sm�d�r. Bununla birlikte, tecrübelerimizdeki birlik ve bütünlük, yüksek bilinç durumunu fark etme, gelece�in çekicili�ini ya�ama ve rüyalardaki olas�l�klar� gerçekle�tirir ve kapasitemizi art�r�r.
Bu Zekâ türünde geli�mi� olan insanlar, ba�kalar�n�n duygu ve dü�üncelerini anlama, yo�unla�ma, konsantre olma ve nesne ötesi dü�ünme konular�nda ba�ar�l�d�rlar ve meditasyon yapmaktan ho�lan�rlar.
Gardner’a göre bu Zekâ çok özeldir ve dil, müzik, sanat, dans, semboller ve ki�ileraras� ileti�im gibi tüm di�er Zekâ türlerini kapsar.
Bu Zekây� çal��t�rmak için:
Rutin bir aktivite s�ras�nda pür dikkat göstermeye çal���n. Bu olup biten her�eyin fark�nda olmakt�r. Örne�in dü�ünceler, duygular hareket de�i�iklikleri ve ruhsal durumlar.
�ayet tarafs�z olabiliyorsan�z, d��ar�dan bir gözlemci gibi duygu, dü�ünce ve ruh halinizi izlemeye çal���n. Belirsiz durumlar�, bilinen örneklere uydurmaya çal���n. Örne�in “k�zg�nl�k durumu”, “�akac�l�k durumu”, “korku durumu”.
Problem çözme stratejileri ve çözümsel dü�ünme süreci gibi durumlardaki çe�itli dü�ünme stratejilerinde tarafs�z olun.
“Ben kimim” sorusuna 25 kelimeyle yada k�sa bir cevap yaz�n. Sizi tatmin edene kadar üzerinde çal��maya devam edin. Bir hafta süreyle hergün yeniden gözden geçirin ve gerekli oldu�unu dü�ündü�ünüz düzeltmeleri yap�n.
7- Görsel-Uzamsal Zeka (Visual-Spatial)
Resim, grafik ve heykel gibi görsel sanatlar; denizcilik, harita yap�mc�l��� ve mimarl�k gibi yüzey ve onun içinde bilginin kullan�m�n� gerektiren durumlar; ve farkl� derinlik ve aç�lardan objeler tasarlama yetene�i gerektiren satranç gibi oyunlar görsel/mekânsal Zekâ ile ilgilidir. Bu Zekân�n temelindeki anahtar duyu, görme duyusu ve buna ba�l� olarak �ekiller tasarlama ve zihinde resimler yaratma yetene�idir. Uçabildi�imizi iddia etti�imiz, sihirli ya�ant�lar geçirdi�imiz ve belki de harika bir macera hikayesinde ba�kahraman oldu�umuz çocukluk dü�lerimizde, tamamiyle bu Zekâ kullan�l�r.
Bu Zekâ türünde çok geli�mi� olan insanlar, zihinlerinde resimler yarat�r ve bunlar� çizerler. Bununla birlikte yarat�c�klar�, renkleri kullanma ve harita okuma yetenekleri ile iyi bir hayal güçleri vard�r. Çizim, resim, heykel yap�m� ve zihinlerinde nesneler tasarlamay� severler.
Bu Zekây� harekete geçirmek için:
Fikir veya dü�üncelerinizi ifade etmek için “estetik araçlar”la (boya, kil, renkli ve keçeli kalemler gibi) çal���n. Örne�in 21. yüzy�l�n neye benzeyece�i hakk�ndaki dü�üncelerinizi bu araçlarla anlat�n.
Bilerek dü� kurun; örne�in hayaliniz, ideal bir tatil yeri ve olabildi�ince oran�n görsel detaylar�yla ilgili olmal�d�r.
Hayal gücünüzü art�racak çal��malar yap�n; kendinizi tarihin farkl� bir döneminde hayal edin veya kahraman�n�zla hayali bir sohbet yap�n.
Fikir veya dü�üncelerinizi ba�kalar�na anlatmak için resim, mimari, grafikler veya bir poster yap�m� gibi çe�itli “tasar�m becerileri” ni kullan�n.
8- Do�a Zekas� (Naturalistic)
Do�aya ve çevreye duyarl� olabilme, do�adaki ayr�nt�lar� ve ili�kileri fark edebilme
yetene�idir. Do�a zekas� her türlü do�al olgu üzerinde hissetmeyi, dü�ünmeyi ve eylem yapmay� içerir. Bitkilere, hayvanlara ve çevreye kar�� ilgi, ara�t�rma iste�i bu zekan�n en belirgin özellikleridir(Selçuk,2002:68, Saban,2001:14, Güneysu,2002:17).
Çoklu Zeka Kuram�'n�n Ö�retimde Kullan�m�
Asl�nda Gardner nöropsikoloji ve geli�im uzman�d�r. Ortaya att��� kuram ö�renme veya ö�retimle do�rudan ili�kili de�ildir. Ancak kuram e�itim alan�nda çok ra�bet görmü�, hatta e�itim programlar�n�n geli�tirilmesinde bir e�itim felsefesi olarak ele al�nm��t�r. Bununla da kal�nmam��, zeka türlerine yönelik etkinlikleri içeren modeller dahi geli�tirilmi�tir. Lazear (2000) taraf�ndan ortaya at�lan Y�l Boyu Yeti�ek Gezisi, Üniteyi Geni�letme, Çoklu Zeka Ö�renme Merkezleri, Okul Çap�nda Odakla�ma gibi modeller bunlar�n ba�l�calar�d�r. Ayr�ca bu kuram do�rultusunda yap�lan ö�retimle ö�rencileri ilgili olduklar� alanlara yönlendirmek kolay olmaktad�r. Ö�rencide ön plana ç�kan bir zekaya uygun olarak haz�rlanan etkinlikle ö�retim yapmak ö�renmeyi monotonluktan kurtar�p zevkli bir u�ra� haline dönü�türecektir. Kuram�n e�itimde kullan�m�na yönelik uygulamalarda ö�rencilerin aktiviteleri zevkle yapt�klar�n� belirtmeleri bu hipotezi destekler niteliktedir. Bu nedenle ö�retmen s�n�f�nda her zeka seviyesine uygun etkinlikler geli�tirmeli ve uygulamal�d�r. Gardner' a göre kuram e�itim için ortaya at�lm�� de�ildir ancak zeka alanlar� e�itim hedeflerine ula�mada güçlü araçlar olarak kullan�labilir. Buna ilaveten ö�retmen haz�rlad��� etkinliklerle bireyin geli�mi� zekalar�n� kullan�larak, daha az geli�mi� di�er zekalar�n� da geli�tirilebilir. Bu nedenle hedef davran��lar belirlenirken bütün zeka türleri göz önünde bulundurulmal�, etkinlikler hedef davran��lar� gerçekle�tirmeye yönelik olarak tasarlanmal�d�r.
De�erlendirmede klasik testler ve ölçme yakla��mlar� yerine bireyin yeteneklerini ve potansiyelini ortaya koymaya amaçlayan portfolio (geli�im dosyas�), gözlemler ve görü�melerle yap�lmal�d�r. Geleneksel de�erlendirme araçlar� sadece iki zeka türüne (sözel ve matematik zekalar�) uygun ö�renmeleri ölçtü�ü için tarafs�z de�ildirler. Ö�retim 8 farkl� yolla yap�labiliyorsa, de�erlendirme de 8 farkl� yolla yap�lmal�d�r. De�erlendirme uygulamadan ayr� de�il, uygulama sürecinde yap�lmal�d�r. Kuram�n getirdi�i en önemli yenilik de�erlendirme sonunda bireylerin zeki veya aptal �eklinde de�il, sahip oldu�u potansiyellere göre grupland�r�lmas�n�n daha do�ru olaca��d�r. E�itimde önemli olan bireylerin de�erlendirme sonunda ne kadar yapabildikleri de�il güçlü ve zay�f yönlerinin belirlenmesidir. Böylece bireyler kendilerini daha iyi tan�r ve gelecek hakk�nda daha do�ru kararlar verebilirler.
Çoklu Zeka Kuram�'na Göre Etkinlik Geli�tirme Basamaklar�
Kuram uygulamaya geçirilmeden önce çok iyi tan�nmal�d�r.
Hedefler çok iyi belirlenmelidir.
Hedeflere uygun davran��lar belirlenmelidir. Bunlar etkinlik geli�tirme ve de�erlendirme a�amalar�nda kolayl�k sa�lar. Hedefler belirlenirken zeka alanlar�na uygun olarak haz�rlanmal�d�rlar.
Ünite veya konu çok iyi analiz edilmelidir.
Çoklu Zeka Kuram�na dayal� bir model seçilmelidir.
Ortam ve araç-gereçler haz�rlanmal�d�r.
Etkinliklerin tüm zeka alanlar�na hitap etmesine ve birbirini tamamlay�c� olmas�na özen gösterilmelidir.
Etkinlikler tamamen ö�renci merkezlidir, uygulama sürecinde ö�retmen rehber konumundad�r. Ancak gerekli yerlerde müdahale etmeli ve yönlendirmeler de yapmal�, dersin kaynamas�n� ve karga�ay� önlemelidir.
Ö�renciler etkinliklere farkl� tepkiler göstereceklerdir. Bu durum ola�an kar��lanmal�, uygulamadan önce ö�rencilere etkinlikler ve kuram hakk�nda k�sa bir ön bilgi verilmelidir. Bu amaçla bro�ür veya afi�ler haz�rlanmal�d�r.
Haz�rlanan materyaller,yap�lan etkinlikler ve ders planlar� ar�ivlenmelidir. Bu durum yap�lan ö�retimin niteli�ini giderek art�racakt�r.
Kaynakça