öğretim Yöntem ve Teknikleri adlı doküman sinifogretmeniyiz.biz sitemizin
kategorisinde yer almaktadır. Bu kategoride
dosyasına benzeyen başka dokümanlar dabulabilirsiniz. Bu kategori de ilkokul 1.sınıf, 2.sınıf, 3.sınıf, 4.sınıf ve ortaokul 5.sınıf, 6.sınıf, 7.sınıf, 8.sınıf dosya ve dokümanlarına ulaşabilirsiniz.
Dosyayı indirmek için aşağıdaki hemen indir bağlantısına tıklamanız yeterlidir.
��RET�M Y�NTEM VE TEKN�KLER�
Etkili ��retim ��renme olay�n�n do�as�n� ve de�i�ik geli�im alanlar�ndaki ��rencilerin nas�l ��rendiklerini anlamay� gerektirir.��retim veya ��retme ��renciye bilgi aktarma de�ildir.��rencinin ��renmesine rehberlik etme faaliyetidir.B�yle bir ��renme ancak ��rencinin kat�l�m� ile m�mk�nd�r.
Yukar�da belirtilen ��renmeye rehberlik etme anlay���nda hareket eden bir e�itimci ��renciyi daha aktif k�lmak i�in gerekli �nlemleri al�r.Bu �nlemlerden biri de farkl� y�ntem ve teknikleri i�e ko�makt�r.
TAM ��RENME MODEL�(Bloom)
Tam ��renme modeli;��renciler aras�nda g�zlenen ��renme d�zeyi farkl�l�klar�n� en aza indirmeyi;��rencilerin b�y�k �o�unlu�unun en �st d�zeyde ��renmelerini sa�lamay� hedeflemektedir.Zihinsel �zr� olmayan bir �ocu�a gerekli zaman,�n ko�ul ��renmeler ve ��renme i�in gerekli ko�ullar sa�land��� zaman her ��rencinin ��renece�i varsay�l�r.
MODEL�N UYGULANMASINDA �ZLENECEK ADIMLAR
1. Dersin �zel hedef (ama�)ve davran��lar� ile bu hedef ve davran��lar�n kazand�r�laca�� ��renme �nitelerini belirleyiniz.
2. Her bir �nitenin ��renilebilmesi i�in gerekli �n bilgilerin neler oldu�u belirlenmelidir.
3. �nitenin ��renimine ba�lamadan �nce ��rencilerin �n bilgilere sahip olup olmad�klar� bir test ile belirlenmelidir.
4. Test sonu�lar�na g�re �nitenin ��renilebilmesi i�in gerekli fakat eksik olan �n bilgilerin tamamlama ��retimi yap�lmal�d�r.
5. Tamamlama ��retiminden sonra �nitedeki yeni davran��lar� kazand�rmaya d�n�k ��retim etkinlikleri uygulanmal�d�r.
6. �nitedeki t�m davran��lar kazand�r�ld�ktan sonra izleme de�erlendirmesi yap�lmal�d�r.
7. Ek ��retme-��renme s�recini tamamlayan ��rencilere paralel izleme testi uygulanarak ��rencilerin �l��te ula��p ula�mad��� belirlenir.
8. �l��te ula��lm��sa yeni �niteye ge�ilmelidir.
.
SUNU�(ALI�)YOLUYLA ��RET�M
��renci ve ��retmen aras�ndaki ileti�im �nemlidir.ba�lang�� sunusunu ��retmen yapar arkas�ndan ��renciler fikirlerini a��klarlar.
�rnekler �nemlidir.S�zel �rneklerin yan�nda resim,�ema ve di�er g�rsel �rnekler olabilir.
T�mdengelim yakla��m�na dayand��� i�in �nce genel kavramlar sonra bu kavramlar�n kapsam�ndaki �zel ve dar kavramlar sunulur
��retim ad�m ad�m ilerler ve ders �n organize edicilerle ba�lar.
��renme Basamaklar�(Ausubel)
1.��retmenin �rnekler sunmas�
2.��retmenin �rnekleri a��klamas�
3.��retmenin ek �rnek vermesi
4.��rencilerin ek �rnekleri a��klamas� ve �rneklerle kar��la�t�rmas�
5.��retmenin ek �rnekleri ve �rnek olmayan durumlar� sunmas�
6.��rencilerin z�t �rnekleri kar��la�t�rmas�
7.��retmenin ve ��rencilerin te�his etti�i �zellikleri,ili�kileri yada ilkeleri
vurgulamas�
8.��rencilerin tan�mlamalar�,ili�kileri,�zellikleri yada ilkeleri vurgulamalar�
9.��rencilerin yeni �rnekler vermesi
Yukar�daki basamaklar�n izlenmesi ko�ul de�ildir.��renciler konuyu ke�fedince i�lem bitirilebilir.
PROGRAMLI ��RET�M(Skinner)
Davran���� ��renme ekol�n�n okul iklimine uygulanmas�d�r.
Bireyselle�tirilmi� ��retim felsefesi esas al�n�r.
Program,ara� ve ��renci �� temel ��edir.
1. Program i�eri�in plan�
2. Ara� hizmeti sunmaya yarayan yard�mc�
3. ��renci program�n uygulanmas� sonucunda Belirli davran��lar� kazanacak birey
� K���k ad�mlar ilkesi
� ��renmeye etkin kat�l�m ilkesi
� Sonu� hakk�nda an�nda bilgi alma ilkesi
� Bireysel h�za g�re ilerleme ilkesi
� Do�ru cevaplar ilkesi
�
Bireylere kazand�r�lacak bilgi miktar�n�n h�zla artmas�, kalabal�k s�n�flar, bireysel farkl�l�klar,peki�tirmenin kalabal�k s�n�flarda her ��renciye verilemesi vb. sorunlara programl� ��retimle bireyselle�tirilmi� e�itimi zorunlu k�lmaktad�r.
PROBLEM ��ZME Y�NTEM�
Problem ��zme ��rencilerin bir problem kar��s�nda ��z�mler �retmesini sa�layan bir y�ntemdir.��retmen ��renciye ipu�lar� verir ve problemin anla��lmas�n� sa�lar.Problem hakk�nda karar vermek ve problemi ��zmek ��renciye b�rak�l�r.Bu y�ntem ��rencinin karar verme ve ��z�m �retme yeteneklerini geli�tirir.Teorileri test etmeyi seven,e�yan�n nas�l �al��t���n� merak eden ��renciler i�in etkili bir y�ntemdir.
Problem ��zmenin A�amalar�
1-Problemi tan�ma
2-Ge�ici hipotezleri form�le etme
3-Veri toplama,organize etme,de�.,a��klam.
4-Sonuca ula�ma
5-Sonu�lar� test etme
G�STER�(Demonstrasyon)Y�ntemi
G�steri bir �eyin nas�l yap�laca��n� g�rsel ve i�itsel ara�lar kullan�larak nas�l yap�laca��n�n g�sterilmesidir.
G�steri y�ntemi �zellikle spor,fen,m�zik ve sanat alanlar�nda kullan�lmaktad�r.G�ze ve kula�a hitap etti�i i�in ��renme d�zeyi y�ksektir.��rencilerin ilgilerini �ekmektedir.G�steri k�sa ve ��rencilerin anlayaca�� h�zda olmal�d�r.
SORU-CEVAP Y�NTEM�
��retmenin konuyla ilgili �nceden haz�rlad��� sorular� s�n�fta ��rencilere sormas� ve ��rencilerin cevaplamas� y�ntemidir.��retmen ��rencilerin d���nme ve yorum yapmalar�na olanak sa�layan sorular haz�rlamal�d�r.Y�ntem konunun ne kadar anla��ld��� hakk�nda d�n�t verir.��renci soru sorulaca�� i�in s�rekli haz�r haldedir.
SORU SORARKEN
a -Sorular t�m s�n�fa sorulmal�,biraz beklenmeli,daha sonra cevab� verecek ��rencinin ad� s�ylenmelidir.B�ylece ��rencilerin t�m� soruyu dinleyecek ve cevaplamaya �al��acakt�r.
b -Soruyu yaln�zca bir ��rencinin cevaplamas�na izin verilmelidir.
c -Cevap i�in uygun yeterli zaman tan�nmal�d�r.
d -��rencilerden tam cevap beklenmelidir.��retmen �nemli noktalar� a��klamak i�in soruyu cevaplamamal�d�r.E�er ��renci soruyu cevaplamakta g��l�k �ekiyorsa bir ba�ka ��rencinin ona yard�m etmesi sa�lanmal�d�r.
e -Do�ru cevap veren ��rencilere”iyi”,”g�zel”,”gibi s�zlerle peki�tirilmeli,yanl�� cevap veren ��rencilere
”�imdi hat�rlayamad�n,arkada��n� iyi dinle sana tekrar soraca��m”gibi s�zler s�ylenmelidir.
TARTI�MA Y�NTEM�
Tart��ma y�ntemi;�nceden haz�rlanm�� bir konu �zerinde ��rencilerin fikirlerini birbirlerine s�ylemeleri ve kat�lmayanlar�n kat�lmad�klar� g�r��leri ��r�tmek i�in kar��l�k verdikleri,fikir al��veri�inin yap�ld��� y�ntemdir.Bu y�ntemde soru sorma,konu �zerinde d���nme,dinleme,kendini ifade etme,ayn� konuda farkl� g�r��lerin olabilece�ini anlama ve ��renilenlerin i�selle�tirilmesi gibi yararlar� vard�r.
PROJE �ALI�MASI
��rencilerin belli bir konu �zerinde de�i�ik uygulamalarda bulunarak vard�klar� bir �al��ma bi�imidir.Proje �al��mas�nda ��renci bir �eyin nas�l oldu�unu ve nas�l yap�ld���n� kendisi bulmaktad�r.Proje �al��mas� bir ��renci taraf�ndan olabilece�i gibi grupla da olabilir.��renciye uygulama olana��,ba�arma duygusu ve kendine g�ven verir.
�RNEK OLAY �NCELEMES�
Ger�ek ya�amdan ya da ��retmenin s�n�fa getirdi�i bir olay�n ��renciler taraf�ndan irdelenerek,tart���larak ve analiz ederek ��z�m bulundu�u y�ntemdir.
Ahmet g�nlerdir okula gelmiyordu.��retmen bu durumu Ahmet’in annesi ile g�r��t�.Annesi Ahmet ‘in okulu sevmedi�ini,bu y�zden okula gelmedi�ini belirtti.Okul m�d�r� durumdan haberdar edildi.Okul m�d�r� Ahmet ile g�r��t� ve Ahmet ‘e neden okula gelmedi�ini sordu.Ahmet “��retmenin kendisine k�zd���n�,s�z vermedi�ini ve sa�lar�n� ok�amad���n� ve bu y�zden okula gelmek istemedi�ini” s�yledi.M�d�r Ahmet’e sert bir ses tonuyla okula gelmez ise ailesinin cezaland�r�laca��n� ve kendisinin de s�n�fta kalaca��n� s�yledi.Bunun �zerine Ahmet a�layarak m�d�r�n odas�ndan ayr�ld�.
1-Ahmet’in yerinde olsayd�n�z ne yapard�n�z?
2-Okul m�d�r�n�n yerinde siz olsayd�n�z ne yapard�n�z?
3-��retmenin tutumunu nas�l de�erlendiriyorsunuz?
4-Ahmet’in ailesi ne yapmal�d�r?
Bu sorular s�n�f�a tart���l�r ve var�lan sonu�lar ��rencilere rapor ettirilir.
KUBA�IK ��RENME Y�NTEM�
Kuba��k ��renme (i�birli�ine dayal� ��renme) ��rencilerin s�n�f ortam�nda k���k karma k�meler olu�turarak (cinsiyet, ba�ar� durumu, ya�, ki�isel �zellikler vb.) ortak ama� do�rultusunda, akademik bir konuda birbirlerinin ��renmelerine yard�mc� olduklar�, genelde k�me ba�ar�s�n�n de�i�ik yollarla �d�llendirildi�i bir ��renme yakla��m�d�r.
En etkili k�meler d�rt ki�iliktir. Bu k�me ikili �al��maya uygundur. ��renci say�s� d�rderli k�me olu�turmaya uygun de�ilse; bir ��renci artm��sa bir tane be�li k�me, iki ��renci artm��sa iki tane ��l� k�me, �� ��renci artm��sa bir tane ��l� k�me yap�l�r
Derslik yerle�im d�zeninde ��renciler tahtay�,��retmeni ve k�medeki tam arkada�lar�na ayn� uzakl�kta olacakt�r.
Kuba��k ��renmede; k�meler olu�turulduktan sonra ��renciler ka��ttan bir top yaparlar. Bu topun ad� tan��ma topudur.��renciler k�melerindeki topu birbirine vererek tan���rlar.Birbirlerine �s�nmak i�in bir etkinlik yaparlar(tren y�r�y��� vb).Bundan sonra beyin f�rt�nas� yoluyla k�menin ad� belirlenir.�lk turda herkes isim s�yleme hakk�na sahiptir.�kinci turda oylamaya ge�ilir.En �ok oyu al�ncaya kadar se�im yap�larak oylamaya devam edilir ve k�me ad� belirlenir.K�meye amblem yap�l�r.K�menin amblemini ��renciler yakalar�na takarlar.K�me elemanlar�nca k�meye ait bir “k�me c�ng�l�” olu�turulur.B�t�n etkinliklerde ama� ��rencilerde k�me birli�ini olu�turmak, ��rencileri kayna�t�rmak, B�Z ruhunu kazand�rmak ve k�menin ba�ar�s� i�in �al��ma anlay���n� kazand�rmakt�r.
Kuba��k ��renme k�meleri ��renme k�meleri olu�turulduktan sonra k�melerin konusu verilir.B�t�n k�meler ayn� konu verilir.Konunun alt k�meleri k�me elamanlar� taraf�ndan demokratik bir y�ntemle ve ilgileri g�z �n�ne al�narak payla�t�r�l�r. Daha sonra k�melerin en iyi �ekilde haz�rlanmas� i�in s�re verilir. ��renciler konular� haz�rlarken belli zamanlarda bir araya gelerek g�r�� al��veri�inde bulunurlar, alt konular� birbirlerine aktar�rlar,birbirlerine yard�mc� olurlar. Sonunda konuyu birle�tirerek zaman� gelince s�n�fta konu anlat�l�r. ��renciler birbirlerine sorular sorarlar, eksik noktalar tamamlan�r.Kalan eksiklikler ��retmen taraf�ndan tamamlan�r.
Bundan sonra k�melerin de�erlendirilmesi yap�l�r.Tabloda g�sterilen ba�lang�� puan� �n test ile belirlenir.Konu s�nav puan� konunun anlat�m�ndan sonra verilen puand�r.bu puan ��rencinin k�meye katk�s�n� g�sterir.
��RENC�
BA�LANGI� PUANI
SINAV KONU PUANI
�LERLEME PUANI
KATKI PUANI
Alper
90
85
-5
0
Nur
70
75
5
1
P�nar
40
49
9
2
Osman
20
30
10
3
�lerleme Puan� -5 ve daha yukar� olanlar�n katk� puan� ”0”
�lerleme Puan� + ile -4 aras� olanlar�n katk� puan� ”1”
�lerleme Puan� 5 ile 9 olanlar�n katk� puan� ”2”
�lerleme Puan� 10 ve �zeri olanlar�n katk� puan� ”3” t�r.
Bunun yan� s�ra ��rencinin konu s�nav puan� 100 ise katk� puan� “3”t�r.Bu rakamlar sabittir.K�menin azami katk� puan� 12 olabilir.��retmen her hafta baraj puan� belirler ve o puan� alan k�menin ��rencilerine “Ba�ar� Sertifikas�”verilir.
BEY�N FIRTINASI
Beyin f�rt�nas� ��z�m getirmek i�in orijinal ve yarat�c� fikirlerin �retildi�i bir tekniktir.Beyin f�rt�nas� en az be�,en �ok on ki�iyle uygulan�r.Bu teknikte do�ru ve yanl�� diye bir �ey yoktur.�nemli olan konu �zerinde fikir �retmektir.Cevaplar� yarg�lamak s�z konusu de�ildir.Beyin f�rt�nas�nda �nemli olan �ok miktarda fikir �retmektir.Ba�larken g�ncel ve ��rencilerin sevdi�i konular� se�mek olduk�a yararl�d�r.
Bu teknikte s�n�fta demokratik bir ortam�n olu�turulmas� �artt�r.��renci arkada��n�n verdi�i cevab� yarg�layamaz.Aksi takdirde orijinal ve yarat�c� d���nceler ortaya ��kmaz.
Bu tekni�i olu�tururken �nce gruplar olu�turulur.Grubun bir y�neticisi ve bir yaz�c�s� olur.Yaz�c� herkesin s�yledi�ini kaydeder. Y�netici s�rayla s�z verir.S�ras� gelen bir �ey s�ylemeyecekse”ge�iniz”der.Grupta herkes ge�iniz deyinceye kadar beyin f�rt�nas� devam eder.Sonra fikirler tasnif edilerek bir sonu� ��kar�l�r.Ekonomiktir ve t�m ��renciler kat�labilir.
BENZET���M TEKN���
��rencilerin bir konuyu ger�ekmi� gibi ele alarak �zerinde �al��ma yapt�klar� bir tekniktir. Ger�ek durumlar model yada sanal ortamda (bilgisayar) yarat�labilir. U�ak e�itimi, kadavra �zerinde ameliyat vb. Bu teknikte bilgisayardan s�k�a yararlan�l�r. ��renme d�zeyi olduk�a y�ksektir. Yava� ��renen ��renciler i�in faydal�d�r.
ROL YAPMA
Rol yapma tekni�i;bir fikir,durum yada olay�n ba�kas�n�n kimli�ine b�r�n�p o ki�i gibi davranmaya �al��mas�d�r.Burada ��rencinin neler s�yleyece�i �nceden belirlenmi�tir. �nceden ��renciye rol�n nas�l canland�r�laca�� konusunda rehberlik yap�l�r.Rol yapma bittikten sonra durum yada olay s�n�f�a tart���l�r.Ayr�ca rol yapan ��renciye neler hissetti�i sorulur.
Bu teknikte sadece problemin ��z�m� de�il kat�lanlar�n insan� anlamas�, insan ili�kilerinde olumlu tav�r geli�tirmeleri ve empati yoluyla ba�kalar�n� anlamalar� sa�lan�r.
DRAMA
Drama;do�a�lama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak ��rencilerin ya�ant�y�,bir olay�,bir fikri veya soyut bir kavram� oyunsu s�re�lerle canland�rmas�d�r.Bir tiyatro oyununun sahneye konulu�undaki gibi dramada ��renciler kendilerini o atmosferin i�inde hissederler.Drama ��rencilerin hangi durumlarda nas�l davranmalar�n� gerekti�ini ya�ayarak ��reten bir tekniktir.
Dramada da roller vard�r ancak rollerin nas�l oynanaca�� ��renciye b�rak�lm��t�r.Drama y�nteminden bir�ok derste yararlan�l�r.�rne�in:Tarih dersinde ilk�a� konusu i�lenirken ��renciler kendi aralar�nda grup olu�turur.Giyim,mekan,insan ili�kileri,�retim gibi konularda haz�rlanarak s�n�fta bunu oynayabilirler ve sonu�ta konuyu tart���rlar.
Etkili bir y�ntemdir.ancak ��retmenin drama konusunda bilgi edinmesi ve haz�rl�k yapmas� gerekir.
Bu y�ntemde nas�l davran�laca�� ve ne s�ylenece�i ��renciye b�rak�ld��� ��renciye b�rak�ld��� i�in ��rencinin yarat�c� y�nlerinin geli�mesine yard�mc� olur.Ya�ayarak ��renme olana�� sa�lan�r.Y�ntemin d�rt a�amas� sa�lan�r.Bunlar:�s�nma,oyun,do�a�lama ve olu�umdur.