Cevap:Film Tanıtımları (24.6.2013 11:12:49)
yine orta doğudan.
iran filmi, BİR AYRILIK.
Boşanmak üzere olan Nadir ve Simin, çocuklarının velayeti konusunda ikileme düşüp kadıdan yardım istemektedir. Bir çok festivalden büyük övgüler alarak ayrılan film, özellikle başrol oyuncularının başarılı performanslarına sırtına dayıyor.
Simin, kocası Nader ve kızı Termeh'le birlikte İran'ı terk etmek istemektedir. Nader'in Alzheimer hastası babasını bırakmayı reddetmesi üzerine boşanma davası açan Simin, dava talebi reddedilince anne babasının evine gider. Termeh ise babasıyla kalmaya karar vermiştir. Nader kızına ve babasına bakması için hamile bir genç kadını tutar; ama bu durum daha fazla soruna yol açacaktır.
300.000 dolarlık bütçeye sahip olan film ülkesi İran'da yaptığı 3.300.000 dolarlık hasılatla bütçesini 10'a katladı. Son Berlin Film Festivali'nde hem Altın Ayı'ya hem de tüm oyuncu kadrosu için Erkek ve Kadın Oyuncu ödüllerine layık görülen Bir Ayrılık, İran sinemasının tartışmasız zirve noktalarından biri. Orijinal adının tercümesi "Nadir ve Simin, Bir Ayrılık" olan yapım, isabetli bir kararla hem bizde hem de İngilizce konuşan ülkelerde sadece "Bir Ayrılık" ismiyle gösteriliyor. İsabetli diyorum çünkü takıldığım nokta, aslında Nadir ile Simin'in ayrılığı hakkında olmayışıydı.
VE BİR YORUM:
asghar farhadi'nin 2011 yapımı filmi. türkçesi nadir ve simin'in ayrılığı. kesinlikle bir başyapıt. yıl yeni başlamış olmasına rağmen senenin en iyi filmi olacağını söylemekte bir sakınca görmüyorum. özeti şu: yönetmen bir önceki şahane filmi darbareye elly'yi almış, oradaki fikri beşe ona katlamış, din, sınıf çatışması ve ahlaki sorumluluk meselesinin içine bir de yargı problematiğini koymuş ve dostoyevskivari bir hikaye çıkartmış ortaya. saklanan önemsiz gerçekler ve söylenen küçük yalanların hayatı 180 derece değiştirecek kadar farklı sonuçlar doğurabileceğini gösteren film, çok geveze olmasına rağmen adım adım ilerliyor ve en sonuna kadar her durakta soluklanmaya oradaki ahlaki sorunu tespit etmeye ve üzerinde düşünmeye fırsat sağlıyor. sindire sindire, boğmadan, sıkmadan iki saatin sonunda seyirciye birçok farklı bakış açısından olayları gösterip sorularını ortaya bırakıyor. geveze filmlere göre seyirciye çok büyük bir alan sunup herkesin kendi yorumuyla, kendi doğrusunu çıkartabileceği bir labirent inşa etmesi ayrıca takdir edilmesi gereken bir nokta. filmin net bir ahlaki önerisi olmaması da önemli bir nokta. hiç bir tarafın gazını alma pozlarına girmiyor. ki filmin sonunda çocuğun kimi tercih ettiğini söylememesi de buna örnek teşkil edecek noktalardan biri. filmin seyirciye büyük bir alan açtığından bahsetmiştim. işte bu alan aslında filmdeki yargıç rolü olabilir. seyircinin karar vermesi gerekiyor kimin haklı kim haksız olduğuna, çift boşanmalı mı veya çocuk kimde kalmalı sorularına. hollywood eksenli anaakım sinemanın sittin sene yapamayacağı bir şey bu. belki bir tane öğüdü var filmin: yalan gider gelir söyleyenin karşısına çıkar. modern zamanın en yaygın küçük günahlarından birinin nasıl hayati bir etkisi olduğunun belki de en iyi temsilini sunuyor, nadir ve simin'in ayrılığı. sınıfsal duruşlar ve dinin hayata etkileri de filmin yan temalarından. batılılaştı batılılaşacak orta sınıf ile alt sınıfın karikatür çerçevesi dışında çatışmasının sergilendiği bir iran filmi hatırlamıyorum. (yardımcı olacak varsa sevinirim.) ki zaten dini hassasiyetler ve dine bakış açısı bu çatışmanın bir boyutunu oluşturuyor. bu sadece filmin tematik kısmı. küçük büyük tüm rollerdeki mükemmel oyunculuklar, görüntü kuşağı ve dozunda adım adım ilerleyen temposuyla kurgusu filmin teknik gücünü oluşturuyor. iran orta sınıfını sanırım farhadi'den daha iyi anlatabilen bir yönetmen yok. özellikle son iki filmiyle bunu ispatladı. çok güzel bir damar yakaladı farhadi. başarılarının devamını diliyorum
Ekler
-------------------------------------------
220px-jodaeiye_nader_az_simin.jpg (Gösterim:3)
-------------------------------------------
İmza:
Bu mesaja teşekkür edenler: